Επαγγελματικός προσανατολισμός: οδηγός για γονείς!
- Saturday, 16 September 2017
- Posted by: Δήμητρα Καρατώλου
- Category: Blog

Επαγγελματικός προσανατολισμός: οδηγός για γονείς!
«Το δικό μας παιδί έχει ήδη διαλέξει!»
«Δεν γραφτήκατε ακόμα φροντιστήριο;»
«Μηχανικός ή γιατρός να γίνει, να έχει πάντα δουλειά!»
Κάποιες από τις φράσεις που ακούω να πιέζουν γονείς και μαθητές, όταν έρχονται στο γραφείο για επαγγελματικό προσανατολισμό. Ολοένα και μικραίνει η ηλικία που ένα παιδί καλείται να διαλέξει τι θα κάνει στη ζωή του. Πρόσφατα άκουσα και περίπτωση που ήδη από το Δημοτικό οι μαθητές μπαίνουν σε ανάλογο πρόγραμμα από το σχολείο τους. Και αναρωτιέμαι… Ναι, να υπάρχει καθοδήγηση, αλλά μήπως το παρακάνουμε; Το πνεύμα και οι ρυθμοί της εποχής είναι αναμφισβήτητα πιεστικοί για απόδοση, για ταχύτητα, για διάκριση, για αποκατάσταση. Και βέβαια η οικονομική κρίση και η ανασφάλεια στη χώρα μας και διεθνώς δεν βοηθούν στη νηφαλιότητα. Όμως έτσι, αγχωμένοι γονείς και αγχωμένοι μαθητές οδηγούνται σε σπασμωδικές επιλογές.
Ας δούμε μερικές σημαντικές παραμέτρους, για να μπουν σε ρεαλιστική διάσταση και να δράσουν εποικοδομητικά:
Επαγγελματικός προσανατολισμός: οδηγός για γονείς!
Επαγγελματική αποκατάσταση
Ακόμα και μια κρυστάλλινη μπάλα να είχαμε δεν θα μπορούσαμε να προβλέψουμε τι θα έχει αποκατάσταση στο μέλλον. Γιατί οι συνθήκες αλλάζουν ραγδαία. Ναι, για παράδειγμα οι νέες τεχνολογίες και η πληροφορική είναι ανερχόμενες. Αλλά ποιοι κλάδοι ακριβώς; Πού πρέπει να εξειδικευτεί κάποιος; Αν η επιλογή γίνει με αποκλειστικό κριτήριο την αποκατάσταση, υπάρχει μεγάλο ενδεχόμενο απογοήτευσης, αλλά και μη ολοκλήρωσης των σπουδών. Γιατί αν κάτι δεν μας αρέσει, η ψυχή μας αργά ή γρήγορα θα το απορρίψει.
Αντικείμενο σπουδών
Πολύ σημαντικό να αρέσει στον έφηβο αυτό που θα σπουδάσει. Στην ηλικία των 17 και των 18 ετών σε τι βαθμό μπορεί να ξέρει τι θέλει; Σε έναν βαθμό μπορεί και με το σωστό επαγγελματικό προσανατολισμό σε μεγαλύτερο. Για να αποδώσει ο επαγγελματικός προσανατολισμός, πρέπει να συνεισφέρει στην αυτογνωσία. Να αφιερωθεί ο απαραίτητος χρόνος να ανακαλύψει και ο ίδιος ο μαθητής τον εαυτό του. Οι γρήγορες λύσεις των τυποποιημένων τεστ δίνουν στοιχεία, αλλά από τη δική μου εμπειρία δεν επαρκούν.
Ελλάδα ή εξωτερικό
Η Αγγλία υπήρξε για πολύ καιρό και για πολύ κόσμο μια ασφαλής λύση. Πλέον όμως υπάρχει πολύ δυσπιστία. Σίγουρα κάποιες αγορές στο εξωτερικό είναι σε ανοδική πορεία, αλλά ποιος μπορεί και πάλι να προβλέψει επιτυχώς; Εκτός από τη δυνατότητα της οικογένειας να στηρίξει οικονομικά σπουδές στο εξωτερικό, καθοριστικό είναι το αν το θέλει ο μαθητής. Δεν είναι όλα για όλους και ούτε θα έπρεπε κιόλας. Έχω δει μαθητές με μεγάλη δυναμική και γνώση ξένων γλωσσών τελικά να επιλέγουν την Ελλάδα για προπτυχιακές σπουδές. Για την επιλογή πάντως μιας ξένης χώρας η επίσκεψη στην αντίστοιχη πρεσβεία, σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς και πιθανά ιδρύματα για υποτροφίες είναι απαραίτητες κινήσεις, όπως και η λεπτομερής αναζήτηση στο Διαδίκτυο.
Γιατρός, μηχανικός και δικηγόρος
Το τρίτο επάγγελμα δεν ακούγεται τόσο δημοφιλές όσο παλιότερα, αλλά για τα άλλα δύο η παράδοση καλά κρατεί. Κι όμως, έχουν πληγεί πάρα πολύ στην ελληνική αγορά και είναι από τις κύριες ειδικότητες που εξάγουμε. Άρα, αν ένας έφηβος σε αυτή τη φάση επιλέξει κάποιο από αυτά, θα πρέπει να γνωρίζει ότι οι πιθανότητες είναι να απασχοληθεί στο εξωτερικό.
Επαγγελματικός προσανατολισμός: οδηγός για γονείς!
Γνώμες τρίτων
Όλοι δικαιούνται να έχουν γνώμη και απλόχερα την εκφράζουν κιόλας. Έκαστος όμως στο είδος του… Ζούμε στον παράδεισο του «τι θα πει ο κόσμος» και εύκολα παρασυρόμαστε. Στο τι επάγγελμα είπε η θεία, ο δάσκαλος, ο γείτονας, ο φίλος… Μπορεί να εκφράζουν τη γνώμη τους με καλή πρόθεση, αλλά σε τι βάθος και εύρος γνωρίζουν; Η κάθε άποψη συνοδεύεται από έναν συντελεστή βαρύτητας και ο μεγαλύτερος ανήκει στην άποψη του μαθητή. Να μην είναι όμως άκριτη, να τη συζητήσει με τους δικούς του, να την δουλέψει με έναν σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού, να ανοίξει τους ορίζοντές του.
Επαγγελματικός προσανατολισμός: οδηγός για γονείς!
Ο κάθε άνθρωπος, είτε ανήλικος είτε ενήλικας, έχει τις αξίες του, τα βιώματα, τις απόψεις του, τις συμπεριφορές του. Αυτά είναι η πυξίδα του και αυτά μπορούν να τον καθοδηγήσουν στην σωστή επιλογή. Σίγουρα οι πρώτες σπουδές που θα κάνουμε δεν σημαίνει ότι θα είναι και ο προορισμός. Αλλάζουμε, αλλάζουν και οι επιλογές. Αλλά είναι σημαντικό να μας αρέσουν και να διαλέξουμε με όση περισσότερη συνειδητότητα επιτρέπει το νεαρό της ηλικίας.
Home